Γεννήθηκε στις 9 Απριλίου. Ο Ζαν Πολ Μπελμοντό είχε λάβει μέρος σε 80 ταινίες υποδυόμενος αξέχαστους ρόλους: εκείνον του ζεν πρεμιέ στο “Με κομμένη την ανάσα” ή ακόμη εκείνου που κρεμόταν από ένα ελικόπτερο πάνω από τη Βενετία στον “‘Τυχοδιώκτη του Ρίο”.

Η καριέρα του Γάλλου ηθοποιού  εκτινάχθηκε ερμηνεύοντας  τον ρόλο του Μισέλ Πουακάρ στην ταινία του 1960 “Με Κομμένη την Ανάσα” του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ. Δεν ήταν η πρώτη του ταινία. Ήταν εκείνη που το κοινό τον ανακάλυψε. Σε ηλικία 26 ετών, ο Ζαν Πολ Μπελμοντό ενσάρκωσε τον ελεύθερο Γάλλο επαναστάτη που δεν ακολουθεί κανόνες πέρα από τους δικούς του. Με τον ρόλο του αυτό, έγινε μια από τις κεντρικές προσωπικότητες του γαλλικού Νέου Κύματος στον κινηματογράφο στα τέλη της δεκαετίας του 1950 και του 1960. Ήταν ο κινηματογράφος του αντισυμβατικού, του ανεξάρτητου και του απρόβλεπτου. Οι σκηνοθέτες τόλμησαν να καινοτομήσουν και να δημιουργήσουν νέα αισθητική.

•Ο Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, ο Φρανσουά Τριφό και ο Κλοντ Σαμπρόλ – τρεις σημαντικοί σκηνοθέτες του κινηματογράφου εκείνης της εποχής – ήθελαν τον Μπελμοντό μπροστά από τις κάμερές τους.


Εργασιομανής, χαμαιλέοντας και πρότυπο αρσενικού.
Κοιτάζοντας την καριέρα του Μπελμοντό δεν μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι ο ηθοποιός δεν απολάμβανε τη δουλειά του. Από τις 80 ταινίες στη φιλμογραφία του, οι μισές γυρίστηκαν στη δεκαετία του 1960. Στις ταινίες που πρωταγωνίστησε έδειξε ότι είναι ένας ευέλικτος ηθοποιός που δε φοβάται να πειραματιστεί σε μια μεγάλη γκάμα ρόλων. Παρόλο που το ευρύ κοινό μπορεί να τον γνωρίζει κυρίως από αστυνομικά φιλμ και θρίλερ, όπου έπαιζε γκάνγκστερ ή αστυνομικούς, πρωταγωνίστησε επίσης σε μελοδράματα με τους Ρόμι Σνάιντερ και Αλέν Ντελόν. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά  και η αρρενωπότητά του τον έκαναν να λάμψει στην κινηματογραφική οθόνη των δεκαετιών του 1970 και του 1980. Πρωταγωνίστησε στις πιο δημοφιλείς ταινίες της περιόδου, συμπεριλαμβανομένου και του φιλμ “Ο Επαγγελματίας”, με την καταπληκτική μουσική του Ένιο Μορικόνε.

•Ο Μπελμοντό δεν χρειαζόταν κασκαντέρ. Δεν χρειάστηκε κάποιον να τον αντικαταστήσει στις επικίνδυνες σκηνές. Τις έκανε ο ίδιος.

Τη δεκαετία του 1980, έκανε λιγότερες ταινίες και επέστρεψε στις θεατρικές του ρίζες ερμηνεύοντας ρόλους σε κλασικές θεατρικές παραγωγές. Το 2001, μετά από μια περιπέτεια με την υγεία του, επέστρεψε ξανά στην οθόνη και τη θεατρική σκηνή.

Ένας σούπερ σταρ και στα 80
Η ταινία του “Ένας άντρας και ο σκύλος του” κυκλοφόρησε το 2009. Ωστόσο, δε βρήκε μεγάλη ανταπόκριση σε κριτικούς και κοινό. Ο Μπελμοντό αργότερα ζήτησε συγγνώμη για το έργο, αλλά αναγνώρισε ότι η ταινία τον βοήθησε να ξεπεράσει τις επιπτώσεις που ακολούθησαν μετά το πρόβλημα υγείας του.

Το 2010 τιμήθηκε από την Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου του Λος Άντζελες για το έργο της ζωής του. Έναν χρόνο αργότερα, έλαβε τον χρυσό Φοίνικα στις Κάννες. Η Βενετία τίμησε επίσης τον ηθοποιό το 2016 με ένα Χρυσό Λέοντα και το 2017 έλαβε το βραβείο Σεζάρ στο Παρίσι.

Αν και δεν έχει γυρίσει ταινίες για μεγάλο χρονικό διάστημα και προτιμά πλέον να ζει μια ήσυχη ζωή, ο Μπελμοντό εξακολουθεί να τιμάται ως σούπερ σταρ στη Γαλλία.

1) «Με Κομμένη την Ανάσα» (1960)
Στην εμβληματική ταινία του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ ο Μπελμοντό ενσαρκώνει τον μικροαπατεώνα Μισέλ που σκοτώνει έναν αστυνομικό μετά την κλοπή ενός αυτοκινήτου. Σκοπεύει να δραπετεύσει στην Ιταλία με τη φίλη του, τη φιλόδοξη Αμερικανίδα δημοσιογράφο Πατρίτσια (Τζιν Σίμπεργκ), η οποία αρχίζει να αμφισβητεί την αγάπη της για εκείνον μόλις μάθει ότι τον θεωρούν ύποπτο για φόνο.


«Με Κομμένη την Ανάσα» (1960)

2) «Ο Εφημέριος» (1961)
Όταν η κομμουνίστρια Μπάρνι (Εμμανουέλ Ριβά), χήρα που μεγαλώνει μόνη την κόρη της, συναντά τον όμορφο ιερέα Λεόν Μορίν (Μπελμοντό), μπαίνουν σε μια έντονη συζήτηση για τον Θεό. Αρχίζουν τακτικά να βλέπουν ο ένας τον άλλον και να συνομιλούν, ώσπου τελικά η Μπάρνι ερωτεύεται τον ιερέα. Οι κριτικοί επαίνεσαν την ταινία καθώς δείχνει τον Μπελμοντό και τον σκηνοθέτη της Ζαν-Πιερ Μελβίλ να απομακρύνονται από τις αστυνομικές ταινίες για τις οποίες ήταν γνωστοί.

«Ο Εφημέριος» (1961)

3) «Ο τρελός Πιερό» (1965)
Βαριεστημένος μέχρι θανάτου με την οικογένειά του και τον αστικό τρόπο ζωής, ο Μπελμοντό, ως Φερντινάντ, δραπετεύει με την πρώην φίλη του, Μαριάν (Άννα Καρίνα). Ξεκινούν μια ξέφρενη παραβατική πορεία στη γαλλική ύπαιθρο και το ταξίδι έχει ένα οδυνηρό τέλος για τον Φερντινάντ, αφού συνειδητοποιήσει ότι η Μαριάν τον χρησιμοποιεί. Ο τίτλος της ταινίας του Ζαν- Λυκ Γκοντάρ προέρχεται από το ψευδώνυμο “Pierrot” (πιερότος), που δίνει η Μαριάν στον Φερντινάντ.

h
«Ο τρελός Πιερό» (1965)

4) «Μπορσαλίνο» (1970)
Όταν ο Σιφρέντι, που παίζει ο Αλέν Ντελόν και ο Καπελά, που ενσαρκώνει ο Μπελμοντό, συναντιούνται για πρώτη φορά στη Μασσαλία της δεκαετίας του 1930, ανταγωνίζονται διεκδικώντας την ίδια γυναίκα. Αλλά οι δύο τους γίνονται γρήγορα φίλοι που κάνουν δουλειές για τα αφεντικά του τόπου. Στο τέλος, αποφασίζουν να κυριαρχήσουν στον υπόκοσμο. Η ταινία έκανε τεράστια επιτυχία στην Ευρώπη.


«Μπορσαλίνο» (1970)

5) “O Περιθωριακός” (1983)
Οι εμφανίσεις του Μπελμοντό σε πολλές γκανγκστερικές ταινίες τού έδωσαν τη φήμη του σκληρού που ρίχνεται στη δράση χωρίς αναστολές. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο ρόλος του επιθεωρητή Ζορντάν στην ταινία γράφτηκε ειδικά γι’ αυτόν: Ο Ζορντάν κυνηγά εμπόρους ναρκωτικών στη Μασσαλία όταν μεταφέρεται στο Παρίσι μετά από ατύχημα. Αυτό όμως δεν τον εμποδίζει να κυνηγήσει τους αρχηγούς της μαφίας.


«Μπορσαλίνο» (1970)

6) «Εκατό και Μία Νύχτες» (1995)
Ο Μαρτσέλο Μαστρογιάννι , ο Αλέν Ντελόν, η Ζαν Μορό, η Χάνα Σιγκούλα, ο Χάρισον Φορντ, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο, η Τζίνα Λολομπρίτζιτα και, φυσικά, ο Ζαν Πολ Μπελμοντό είναι από τα πολλά αστέρια του φιλμ της Ανιές Βαρντά. Η ιδιόμορφη κωμωδία, στην οποία ο Monsieur Cinema θυμάται την ιστορία του κινηματογράφου, είναι ένα αφιέρωμα για τα 100 χρόνια κινηματογράφου.


«Εκατό και Μία Νύχτες»

Ζαν Πολ Μπελμοντό - Μια ζωή χωρίς κανόνες | Fragilemag.gr