Πέμπτη 21  Νοεμβρίου  2024 

«ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΛΟΓΟΣ - ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ»

Τα δύο ωραιότερα κτήρια της Εορδαίας - Χωρίς υπερβολή, πέραν του ωραίου η αισθητική τους

Τα δύο ωραιότερα κτήρια της Εορδαίας - Χωρίς υπερβολή, πέραν του ωραίου η αισθητική τους

Τα δύο ωραιότερα κτήρια της Εορδαίας - Χωρίς υπερβολή, πέραν του ωραίου η αισθητική τους

Είμαστε υπερήφανοι διά αυτά;

Πρέπει να είμαστε!

Και τα δυο αποτελούν το μελίτωμα της δράσης Συλλογικοτήτων και συναποτελούν το γόνιμο και παραγωγικό Πνεύμα της Εορδαίας,..

Το κτήριο του Ποντιακού Συλλόγου και το κτήριο του Μικρασιατικού αντίστοιχα.

Προς το παρόν ηυλίσθην σε αυτό του Ποντιακού Συλλόγου, ελπίζοντας να μου δοθεί η ευκαιρία να αναρτήσω και για το κτήριο του Μικρασιατικού Συλλόγου ένα μνημόνιο.

Κτήριο Ποντιακού Συλλόγου λοιπόν, μνημείον της Νεοκλασικής Αρχιτεκτονικής.

Ένα εκ των δύο ωραιότερων κτηρίων της Εορδαίας.

Αντιγραφή του Φροντιστηρίου της Τραπεζούντος, δομικά άρτια κατασκευασμένο και αψεγάδιαστο σε κάθε λεπτομέρεια του.

Είναι το κτήριο που ενδεχομένως το πρωί να το προσπεράσεις αβασάνιστα, αλλά φωταγωγημένο και ακριβώς εις την πύλην ευσπλαχνίας της Πόλεως, σε καθυποτάσσει την νύχτα και σταματάς με δέος εμπρός του.

Μετακινούμεθα εις το βάθος του χρόνου.

Διαβάζουμε από την αγαπητή φίλη κ. Μαίρη Κεσκιλίδου εν έτει 2016 31/10/:  Το Νέο Κτίριο στην Πτολεμαΐδα έχει κατασκευαστεί κατά το αρχιτεκτονικό πρότυπο του φροντιστηρίου της Τραπεζούντας και με την λειτουργία του, ο Ποντιακός Σύλλογος Πτολεμαΐδας θα απαλλαγεί από το οικονομικό βάρος της στέγασης του και παράλληλα θα έχει την δυνατότητα να αναπτύξει νέες δραστηριότητες στον χώρο του πολιτισμού.

«Ένα όνειρο δεκαετιών έγινε πραγματικότητα», δήλωσε στην ΕΡΤ Κοζάνης, η Πρόεδρος του Ποντιακού Συλλόγου Πτολεμαΐδας Σοφία Τουμανίδου, όπου μαζί με δεκάδες μέλη και φίλους του Συλλόγου, καθ όλη την διάρκεια του Σαββατοκύριακου που πέρασε,  μετέφεραν  τα υλικά και τα αντικείμενα του Συλλόγου, από το χώρο που στεγάζονταν  από το 2002 μέχρι σήμερα.

Διαβάζουμε επίσης: ΤΟ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑΣ (1900-1914) (IC) https://spacezilotes.wordpress.com/2019/02/07/%CF%84%CE%BF-%CF%86%CF%81%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%B7%CF%81%CE%B9%CE%BF-%CF%84%CF%81%CE%B1%CF%80%CE%B5%CE%B6%CE%BF%CF%85%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%83-1900-1914-ic/

Εδώ θα παρουσιάσουμε το ρόλο της ελληνικής κοινότητας Τραπεζούντας – κυρίως των αστών εμπόρων και τραπεζιτών, που αποκτούν πλούτο από τις συνεχώς αναπτυσσόμενες δραστηριότητες – αλλά και των υπολοίπων Ελλήνων του Πόντου στην οικοδόμηση του νέου κτιρίου του Φροντιστηρίου.

Όπως έχουμε προαναφέρει, η απόφαση για την οικοδόμηση του νέου κτιρίου του Φροντιστηρίου λαμβάνεται στη συνεδρίαση της Αντιπροσωπείας της κοινότητας Τραπεζούντας το 1895, όπου εκλέγεται πενταμελής Επιτροπή Ανοικοδομήσεως του νέου κτιρίου του Φροντιστηρίου268, η οποία λίγο αργότερα γίνεται επταμελής, αποτελούμενη από εξέχοντα στελέχη της ελληνικής κοινότητας, που διαπρέπουν στην οικονομία της πόλης.

Πρόεδρος της επιτροπής είναι ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες αστούς της πόλης, ο έμπορος – τραπεζίτης Κωνσταντίνος Θεοφύλακτος, του οποίου η τεράστια τριώροφη οικία – σημαντικό δείγμα αστικής κατοικίας των αρχών του αιώνα – κυριαρχεί με το μέγεθος και την αισθητική της ακόμη και σήμερα στο κέντρο της Τραπεζούντας, χρησιμοποιούμενη από τις τοπικές Αρχές ως μουσείο.

Άλλα μέλη της επιτροπής: Αδαμάντιος Εφραιμίδης, Κωνσταντίνος Βελισσαρίδης, Γεώργιος Ακριτίδης, Θ. Φουντόπουλος, Παντελής Λαμπριανίδης και Γ. Φωστηρόπουλος269.

Το γεγονός και μόνο ότι τα ονόματα των μελών της επιτροπής αναφέρονται πολύ ψηλά στον κατάλογο των δωρητών για την ανοικοδόμηση του Φροντιστηρίου, που παρατίθεται στη συνέχεια, δείχνει εκτός των άλλων και την υψηλή θέση που κατέχουν στην κλίμακα της κοινωνικής ιεραρχίας της πόλης.

Η Επιτροπή Ανοικοδομήσεως, μόλις συγκροτείται, αναθέτει τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό και την επίβλεψη στον κορυφαίο Τραπεζούντιο αρχιτέκτονα Αλέξανδρο Ν. Κακουλίδη. Αυτός, μολονότι είναι εγκατεστημένος από χρόνια στην Αθήνα, όπου διατηρεί τεχνικό γραφείο, όχι μόνο αναλαμβάνει ευχαρίστως το έργο, αλλά και παρέχει εντελώς δωρεάν τις ανεκτίμητες υπηρεσίες του, δηλαδή τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, την επίβλεψη και αποπεράτωση του τεράστιου αυτού έργου. Σχεδιάζει το κτίριο του Φροντιστηρίου με νεοκλασικά χαρακτηριστικά, γεγονός που συνιστά ένα επιπλέον στοιχείο της ιδεολογίας του270. Τη διεύθυνση της εκτέλεσης των εργασιών κατασκευής του κτιρίου αναλαμβάνει ο εργοδηγός Φιλ. Κοτζαμπασούλης271.

Πρώτη ενέργεια της επιτροπής είναι να προχωρήσει ταχύτατα σε έρανο μεταξύ των Τραπεζουντίων και κατ’ αυτό τον τρόπο να συγκεντρώσει το ποσό των 3.000 οθωμανικών λιρών, με τις οποίες αγοράζει τις οικοπεδικές εκτάσεις γύρω από το παλαιό κτίριο του Φροντιστηρίου, που είναι αναγκαίες για την ανέγερση ενός λαμπρού, τόσο ως προς το μέγεθος όσο και ως προς την αισθητική, κτιρίου.

Στις 14 Σεπτεμβρίου 1899, ο Μητροπολίτης Τραπεζούντας Κωνστάντιος θεμελιώνει το κτίριο και οι εργασίες κατασκευής ξεκινούν.

Κατά τη διάρκεια των εργασιών και μετά την εξάντληση των αρχικά συγκεντρωθέντων ποσών, η Επιτροπή Ανοικοδομήσεως βρίσκεται πολλές φορές μπροστά σε μεγάλες οικονομικές δυσκολίες, εξαιτίας των οποίων πολλές φορές απειλείται ακόμη και η ίδια η οικοδόμηση του κτιρίου.

Τις δυσκολίες αυτές κατορθώνει να τις υπερβεί μέσω προσωρινών άτοκων δανείων που χορηγούν – εκτός από τη σημαντική τους οικονομική συνδρομή, η οποία παρατίθεται στη συνέχεια – οι πλούσιοι αστοί της πόλης Κ. Θεοφύλακτος, Γρ. Καπαγιαννίδης, Αδελφοί Ι. Μεταξά, Αδαμ. Εφραιμίδης, Παντ. Λαμπριανίδης, Αδελφοί Ι. Φωστηρόπουλου, Γεώρ. Ακριτίδης και Αδελφοί Βελισσαρίδη272.

Οι εργασίες προχωρούν με γρήγορους ρυθμούς, αλλά τα έσοδα από τους εράνους δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις συνεχώς αυξανόμενες δαπάνες και προς στιγμήν απειλείται η διακοπή των εργασιών. Τότε, στις αρχές του 1901, ανατίθεται σε δύο εκλεκτά στελέχη της κοινότητας, τους Γεώργιο Φωστηρόπουλο και Κωνσταντίνο Βελισσαρίδη, η αποστολή μετάβασης στη Ρωσία και τον Καύκασο, όπου υπάρχουν ακμαίες ελληνικές ποντιακές κοινότητες, για τη συγκέντρωση των αναγκαίων χρηματικών ποσών για την αποπεράτωση του έργου, με τη βοήθεια των πολυάριθμων ελληνικών ποντιακών οικογενειών που διαμένουν εκεί από πολλές δεκαετίες.

Η αποστολή διεκπεραιώνεται με απόλυτη επιτυχία και συγκεντρώνεται το σημαντικό ποσό των 42.000 ρωσικών ρουβλιών, με το οποίο υπερνικούνται οι δυσχέρειες και το μεγαλεπήβολο έργο ολοκληρώνεται με επιτυχία273. Εκτός από το ποσό αυτό, οι Πόντιοι ομογενείς της Ρωσίας προσφέρουν και το ποσό των 16.500 ρουβλιών, έτσι ώστε η συνολική τους προσφορά για την οικοδόμηση του Φροντιστηρίου να φτάσει περίπου στο ποσό των 58.500 ρουβλιών, δηλαδή σε 7.208 χρυσές οθωμανικές λίρες274. Στον πίνακα που ακολουθεί περιλαμβάνονται με λεπτομέρεια όλες οι εισφορές που εισπράχθηκαν στην περιοχή Τραπεζούντας, τον Καύκασο και τη Ρωσία για την οικοδόμηση του νέου κτιρίου του Φροντιστηρίου275.

Το Ιστορικό

Πήρα τηλέφωνο τον Πρόεδρο του Συλλόγου, τον κύριο Αντώνιο Μαυρίδη, να του κάνω μια ερώτηση, η μια ερώτηση έφερε τουλάχιστον άλλες σαράντα και επίσης 40 απαντήσεις! Παλαιός Δημοσιογράφος, έμπειρος και με μνήμη ελέφαντα (ζητώ συγγνώμη διά την λαϊκότροπη έκφραση).

Ότι ρώτησα απαντήθηκε! Έμεινε μόνο μια ερώτηση μετέωρη.

Επί του θέματος.

Το οικόπεδο που βρίσκεται το ακίνητο αποκτήθηκε με κάποια ανταλλαγή.

Περιήλθε εις την Εύξεινο Λέσχη.

Παραχωρήθηκε εις την Δημοτικήν Αρχή.

Εγκρίθηκε μέσω του ΕΣΠΑ η ανέγερσις του κτηρίου, αμιγώς με κεφάλαια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με φορέα υλοποίησης το Δήμο Εορδαίας, με απώτερο γνώμονα (φιλοσοφία προγράμματος) τη διάσωση  κληρονομιάς της καθ' ημάς Ανατολής.

Όπισθεν του οικοπέδου υπάρχουν δυο κατασκευές όπου εχει κόμβο η τηλεθέρμανση.

Κατ' αυτόν τον τρόπο πληρώνεται ως μίσθιο το ρεύμα .

Το κτήριο είναι μεν Δημοτικό αλλά παραχωρήθηκε εις το Σύλλογο «πλαγίως και σωστά» με απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου, με αυτό τον τρόπο δεν πληρώνεται ο ΕΜΦΙΑ.

Ποιος είναι το Think Tank για την δημιουργία της κατασκευής, που πατούσε επάνω στο φροντιστήριο της Τραπεζούντας, που πατούσε στην Αρχιτεκτονική του Νεοκλασικισμού δεν το ανακάλυψα;

Θα το βρούμε στην πορεία.

Υπάρχει μια κινηματογραφική διαδρομή, με παρενθετικούς χρόνους που θυμίζει έντονα τα "100 χρόνια μοναξιάς".

Κάπου εδώ μέσα παρεμβαίνει ο αγαπητός φίλος και πρώην Πρόεδρος του Συλλόγου ο Γεώργιος Ελευθεριάδης, ένας οξύνων νους και έντιμος άνθρωπος, δυστυχώς τον χάσαμε.

Στην πορεία εμφανίζεται η κυρία Φωτεινή Αγγελίδου, μια εξαίρετη κυρία της Εορδαίας, που μεγάλος μέρος της ανέγερσης του οικήματος οφείλεται εις αυτήν. Αυτό έχει καταγραφεί από πολλές πηγές!

Και λόγο της ανύπνωτης δράσης της, αλλά και της θέσης που κατείχε, υπό την έννοιαν ότι μπορούσε να πιέζει πάσης φύσεως "ακαμάτηδες" που ευδοκιμούν αυτοφυώς εις το Δήμον Εορδαίας και όχι μόνον.

Κάποιος πρέπει να τη μνημονεύσει, δυστυχώς άτομα που κινούνται ανιδιοτελώς και προσφέρουν, χάνονται από την συλλογική μνήμη της Πόλεως.

Το άρθρο σαΐτεύει την αισθητική του κτηρίου η οποία είναι το ίδιο σημαντική με τη λειτουργικότητα τέτοιων κτηρίων.

Επίσης  ο Πρόεδρος του συλλόγου είπε κάτι εξίσου σημαντικό, το κκτήριο έχουν επισκεφθεί, συλλογικά και ατομικά από τον Ιανουάριο πάνω από 3,500 άνθρωποι, πράγμα το οποίον παράγει και οικονομικά αποτελέσματα διά την Πόλιν.

Δεν είναι νεκρό κτήριο αλλά ζωντανό κύτταρο Πολιτισμού.

Το ωραιότερο το κράτησα για το τέλος.

Στα αετώματα του κτηρίου υπάρχει η σκέψις και γίνονται κινήσεις για την κατασκευή παραστάσεων, δεν γνωρίζω τι ακριβώς, αλλά ειναι τολμηρή κίνηση η οποία θα προσδώσει περαιτέρω αίγλη και μεγαλοπρέπεια εις το κτήριο.

Είναι κάτι πολύ σπουδαίο για την Εορδαία ένα τέτοιο κτήριο που ευτυχώς διαφυλάσσεται από μια σημαντική Συλλογικότητα της Πόλεως.

Υ.Γ.

Η νεοκλασική αρχιτεκτονική είναι αρχιτεκτονικό στυλ που έχει τις ρίζες του στο νεοκλασικό κίνημα που ξεκίνησε στα μέσα του 18ου με αρχές 19ου αιώνα. Η ανάπτυξη της αρχαιολογίας ήταν κρίσιμη για την ανάδειξη της αρχιτεκτονικής αυτής.

Οι ανασκαφικές τοποθεσίες όπως αυτές της Πομπηίας και του Ερκολάνου επέτρεψαν στους αρχιτέκτονες να κάνουν σε βάθος ερμηνείες της κλασικής αρχιτεκτονικής και να συνθέσουν το δικό τους μοναδικό στυλ.

Στην πιο αγνή της μορφή έχει ένα ύφος προερχόμενο κυρίως από την αρχιτεκτονική της κλασικής Ελλάδας και Ρώμης, τις αρχές του Βιτρούβιου και του Ιταλού αρχιτέκτονα Αντρέα Παλάντιο.

Η νεοκλασική αρχιτεκτονική χαρακτηρίζεται από το μεγαλείο της κλίμακας, την απλότητα των γεωμετρικών μορφών, την ελληνική – ειδικά τη δωρική – ή τη ρωμαϊκή λεπτομέρεια, τη δραματική χρήση των στηλών και μια προτίμηση για κενά τείχη. Η νέα προτίμηση για απλότητα αντιπροσωπεύει μια γενική αντίδραση στις υπερβολές του στυλ ροκοκό, αλλά και σε κάποια κλασικιστικά χαρακτηριστικά του ύστερου μπαρόκ.

 

Συγγράφει διά την παρακμήν αλλά και την ακμήν της Πόλεως, ο Πολιτίδης Χρήστος

 



Σχόλια υποστηρίζονται από CComment

Λίστα εκδηλώσεων

Δεν υπάρχει προσεχές εκδήλωση
Δευ Τρι Τετ Πεμ Παρ Σαβ Κυρ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Ο Καιρός

Σημαντικά θέματα

Εφημερεύοντα Φαρμακεία

ΚΟΖΑΝΗΣ

Εφημερεύοντα Φαρμακεία Κοζάνη

ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ

Εφημερεύοντα Φαρμακεία Πτολεμαίδα

Banner Bottom

logo

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ
 
Τηλέφωνο:  6974928190
Copyright www.ptolemais-post.gr © 2021