«Επτά Σαμουράι» 1954: Η ταινία-μύθος του Ακίρα Κουροσάβα που άλλαξε για πάντα τον κινηματογράφο
- Επικαιρότητα
- Εμφανίσεις: 257
Η ταινία «Επτά σαμουράι» του Ακίρα Κουροσάβα, από τη στιγμή της κυκλοφορίας της το 1954 έλαβε εξαιρετικές κριτικές και εκτός του ότι θεωρείται μία από τις καλύτερες ταινίες του εξαιρετικού Ιάπωνα σκηνοθέτη, πλέον συγκαταλέγεται ως μία από τις σπουδαιότερες ταινίες στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου. Έως και σήμερα, αυτό το αριστούργημα, συνεχίζει και επηρεάζει τους δημιουργούς του κινηματογράφου. Ενδεικτική είναι η κριτική του David Ehrenstein για το criterion.com:
Η ταινία μαγευτική, συναρπαστική, καταιγιστική και γεμάτη από ένα απολαυστικό αυτοσαρκαστικό χιούμορ, είναι μία από τις πιο δημοφιλείς και επιδραστικές ιαπωνικές ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ. Το 1954 κυκλοφόρησε αυτό το έπος δράσης και περιπέτειας με θέμα μια αγροτική κοινότητα του 16ου αιώνα, η οποία καθοδηγείται από μια ομάδα πολεμιστών σαμουράι που υπερασπίζεται τον εαυτό της ενάντια σε έναν επιδρομικό στρατό, και προκάλεσε όχι μόνο ένα αμερικανικό ριμέικ, το The Magnificent Seven (1960), αλλά επηρέασε και μια σειρά άλλων γουέστερν, ιδίως του Σαμ Πέκινπα (The Wild Bunch) και του Σέρτζιο Λεόνε (The Good, the Bad and the Ugly και Once Upon a Time in the West). Αλλά όπως είχε αναφέρει ο ίδιος ο σκηνοθέτης της ταινίας, η πιο σημαντική «επέλαση» που έκαναν οι Επτά Σαμουράι ήταν στο εγχώριο έδαφος.
«Όλες οι ιαπωνικές ταινίες τείνουν να είναι μάλλον άνοστες σε γεύση, σαν το πράσινο τσάι πάνω από το ρύζι», σημείωσε ο Κουροσάβα σε μια συνέντευξη, κάνοντας μια εν γνώσει του σπόντα για τον νηφάλιο αντίπαλό του, τον Γιασουτζίρο Όζου (μια από τις ταινίες του οποίου λεγόταν Η γεύση του πράσινου τσαγιού πάνω από το ρύζι). «Νομίζω ότι πρέπει να έχουμε πιο πλούσια φαγητά και πιο πλούσιες ταινίες. Έτσι σκέφτηκα να κάνω αυτό το είδος ταινίας αρκετά διασκεδαστικό για να το "φάει" κανείς».
Το «πιάτο» που σέρβιρε ο Κουροσάβα στο κοινό ήταν σίγουρα διαφορετικό από ό,τι είχαν γευτεί μέχρι τότε -ιδιαίτερα όσον αφορά την κινηματογράφηση εποχής. Αντί για το αργό, τελετουργικό και άκρως θεατρικό ύφος του τυπικού έπους του 16ου αιώνα, οι Επτά Σαμουράι κινούνταν με την ταχύτητα ενός χολιγουντιανού έπους δράσης, όπως το Gunga Din ή το Stagecoach. Οι χαρακτήρες μπορεί να βρίσκονται σε ιστορικό περιβάλλον, αλλά ο τρόπος και η συμπεριφορά τους ήταν, συχνά, εντυπωσιακά σύγχρονοι -ιδιαίτερα στην περίπτωση του αστείου Kikuchiyo, του ζωηρού επίδοξου σαμουράι που υποδύεται με μεγάλη ευθυμία ο Toshiro Mifune. Το πιο σημαντικό από όλα ήταν το οπτικό στυλ της ταινίας, το οποίο, χάρη στη χρήση πολλαπλών καμερών από τον Κουροσάβα, επέτρεψε πολλές ασυνήθιστες τεχνικές μοντάζ.
Στην ατμοσφαιρική εναρκτήρια σκηνή, για παράδειγμα, η κάμερα πλησιάζει όλο και πιο κοντά σε μια ομάδα χωρικών που κρύβονται, υπογραμμίζοντας δραματικά την κατάστασή τους με επιδέξια απλότητα. Η τολμηρή χρήση της αργής κίνησης στις σκηνές μάχης με σπαθιά τους προσδίδει μια εξαιρετικά εκλεπτυσμένη δραματική φόρτιση. Και αυτό για να μην αναφέρουμε τις κλιμακούμενες σκηνές μάχης , των οποίων η σκηνοθεσία και ο συγκλονιστικός ρυθμός ανταγωνίζονται τις καλύτερες δουλειές των Griffith, Gance και Eisenstein.
Αλλά πάνω και πέρα από αυτά τα ξεχωριστά σημεία μεγαλοφυΐας στέκεται το αφηγηματικό στυλ του Κουροσάβα. Μπορεί η ταινία να ξεπερνά τις τρεις ώρες, αλλά ο ρυθμός της δεν υποχωρεί ποτέ, επειδή ο σκηνοθέτης της ταινίας έχει μια απίστευτη αίσθηση σιγουριάς στο να μεταβάλλει τη ροή της δράσης. Ποτέ δεν ανατρέχουμε σε παλιούς δραματικούς δρόμους, αντίθετα, πάντα προχωράμε μπροστά.
Ο Κουροσάβα δεν χάνει πολύ χρόνο για να θέσει τις προϋποθέσεις του. Ουσιαστικά υπάρχει στο εναρκτήριο πλάνο της ταινίας - μια δυσοίωνη θέα αλόγων που καλπάζουν στον ορίζοντα το ξημέρωμα. Μόλις οι χωρικοί εκθέσουν την κατάστασή τους και αποφασίσουν την πορεία δράσης που πρέπει να ακολουθήσουν, η ταινία ξεκινάει αμέσως, καθώς αναζητούν τους πολεμιστές σαμουράι που θα χρειαστούν για να τους βοηθήσουν. Η κατάσταση αυτή εξελίσσεται γρήγορα σε μια σειρά από ζωντανές δραματικές ανατροπές, καθώς γνωρίζουμε καθέναν από τους επιλεγμένους σαμουράι και ο αρχηγός τους (ο σπουδαίος Takashi Shimura) ξεκινά να σχεδιάζει τη στρατηγική που θα χρειαστούν οι χωρικοί για να πολεμήσουν τον στρατό.
Είναι σε αυτό το σημείο που ο Κουροσάβα προσθέτει μια ιδιαίτερη γεύση στη διαδικασία που την ξεχωρίζει από κάθε ταινία δράσης που έχει γυριστεί ποτέ. Γιατί η ιστορία των Επτά Σαμουράι δεν είναι μια απλή ιστορία του Καλού εναντίον του Κακού, όπως μαθαίνουμε όταν μας λένε ότι αυτοί οι χωρικοί έχουν, στο παρελθόν, εκμεταλλευτεί την ίδια τάξη σαμουράι που τώρα ζητούν βοήθεια. Και γιατί αυτοί οι σαμουράι τους βοηθούν, σχεδόν χωρίς αμοιβή και με μόνο μερικές χούφτες ρύζι για φαγητό; Για την περιπέτεια φυσικά. Αυτοί οι άνδρες έχουν δει πολλές μάχες, αλλά μόνο σε αυτή θα μπορέσουν να δοκιμαστούν πραγματικά. Δεν υπάρχει ανταμοιβή, και οι πιθανότητες να μην κερδίσουν είναι εκατό προς ένα -και γι' αυτό ακριβώς θέλουν να μείνουν και να πολεμήσουν. Βλέποντας αυτή την ετερόκλητη ομάδα μαχητών να υπερασπίζεται το χωριό, η κορύφωση είναι τόσο συγκλονιστική όσο δεν έχει δει ποτέ κανείς σε κινηματογραφική οθόνη. Γιατί αυτοί οι έμπειροι πολεμιστές λαχταρούν να βιώσουν αυτή την πολύ προσωπική αίσθηση της «τιμής» που τόσο εκτιμούν οι Ιάπωνες.
Σχόλια υποστηρίζονται από CComment