Ηλεκτρική διασύνδεση: Η συμφωνία υπεγράφη αλλά πρέπει και να... ενεργοποιηθεί - Μέχρι Δευτέρα η έγκριση του 50%-50% από τη Κύπρο - Μετοχική συμμετοχή αλλά και ρόλο στον GSI συζητά η Meridiam
- Γεωπολιτική
- Εμφανίσεις: 235
Κρίσιμα παραδοτέα για να τεθεί σε ισχύ η συμφωνία για τη διασύνδεση της 20ης Σεπτεμβρίου, μεταξύ των κυβερνήσεων Ελλάδας και Κύπρου, βρίσκονται ακόμη σε εκκρεμότητα, αλλά με βάση το τρισέλιδο κείμενο (https://energypress.gr/news/katatethike-apo-ypen-sti-boyli-i-symfonia-elladas-kyproy-gia-ti-diasyndesi-deite-olokliro), που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, πρέπει να έχουν υλοποιηθεί το αργότερο μέχρι τη Δευτέρα.
Κεντρική θέση στις εκκρεμότητες κατέχει η έγκριση και από τη κυπριακή ρυθμιστική αρχή (ΡΑΕΚ) του επιμερισμού 50%-50% του γεωπολιτικού ρίσκου, κάτι που πρέπει να γίνει το αργότερο μέχρι την 30ή Σεπτεμβρίου.
Η τροποποίηση έχει ήδη εγκριθεί από την ελληνική ρυθμιστική αρχή, όχι όμως και από την κυπριακή.
Είναι η γνωστή συμφωνία Αθηνών και Λευκωσίας, που αποτυπώνεται στο 3ο κεφάλαιο του κειμένου (παράγραφος 1), ότι το κόστος κατανέμεται ισόποσα μεταξύ των δύο χωρών «σε ενδεχόμενη καθυστέρηση ή ματαίωση του έργου οφειλόμενη σε εξωτερικούς παράγοντες εκτός του ελέγχου, της ευθύνης και της υπαιτιότητας του φορέα υλοποίησης και / ή των συμβαλλόμενων με αυτόν προμηθευτών και αναδόχων (γεωπολιτικό ρίσκο)».
Στην αμέσως όμως επόμενη παράγραφο διαβάζουμε: «Οι δύο κυβερνήσεις δηλώνουν ότι είναι αναγκαία για την υλοποίηση του έργου ή τροποποίηση της κοινής συμφωνίας διασυνοριακού επιμερισμού κόστους (CBCA), μεταξύ της ΡΑΕΚ και η ΡΑΑΕΥ, ως έχει τελευταίως τροποποιηθεί με την απόφαση ημερ. 05/09/2024, με την οποία θα καθορίζεται ότι οι εύλογες δαπάνες του Φορέα Υλοποίησης θα επιμερίζονται 50%-50% στους καταναλωτές των δύο κρατών».
Στη δε, προτελευταία παράγραφο του εγγράφου σημειώνεται: «Το παρόν πλαίσιο θα γνωστοποιηθεί στους Ρυθμιστές των δύο χωρών οι οποίοι αναμένεται να λάβουν σχετική απόφαση μέχρι τις 30/9/2024».
Μ' άλλα λόγια, για να έχει ισχύ η συμφωνία της 20ης Σεπτεμβρίου που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, η ΡΑΕΚ πρέπει μέχρι τη Δευτέρα να έχει εγκρίνει τον επιμερισμό του 50%-50%. Και να αφαιρέσει το «ενδέχεται» που προέβλεπε αντίστοιχη περυσινή της απόφαση (22/2023, ΡΑΕΚ), όταν φορέας υλοποίησης του έργου ήταν ακόμη η κυπριακή EuroAsia Interconnector, συμφερόντων Κτωρίδη. Σε εκείνη αναφέρονταν ότι σε περίπτωση που το έργο διακοπεί, χωρίς να ευθύνεται ο φορέας υλοποίησης, τότε «ενδέχεται» να επιτραπεί να ανακτηθούν από τον ίδιο οι δαπάνες που θα έχει μέχρι τότε κάνει.
Εκκρεμεί η απόφαση για το έσοδο
Ένα άλλο παραδοτέο που διαβάζοντας κανείς το τρισέλιδο έγγραφο που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, διαπιστώνει ότι ακόμη εκκρεμεί, αφορά την απόφαση για το έσοδο.
Στο πρώτο κεφάλαιο με τα ρυθμιστικά θέματα (παράγραφος 6) αναφέρεται ότι ανάμεσα σε αυτά που συμφώνησε η Κυπριακή Δημοκρατία με την ελληνική κυβέρνηση, είναι και η «έκδοση κοινής απόφασης από τη ΡΑΕΚ και ΡΑΑΕΥ, το συντομότερο δυνατό για τα πραγματικά έσοδα του 2024 και 2025».
Απόφαση όμως για το έσοδο και την εν συνεχεία κατανομή τους στις ταρίφες των καταναλωτών, δεν έχει ακόμη βγει. Αυτό που ανακοίνωσαν από κοινού προ ημερών οι δύο ρυθμιστές ήταν η απόφαση με την οποία ενέκριναν ότι οι κεφαλαιουχικές δαπάνες (capex) του έργου έως το τέλος του 2025 θα είναι 571 εκατ. ευρώ. Επάνω στο ποσό αυτό και συνυπολογίζοντας το WACC, προκύπτει και το έσοδο, όπως και ο επιμερισμός του στις ταρίφες. Αυτό ακόμη εκκρεμεί.
Και ακριβώς επειδή η επόμενη δόση του ΑΔΜΗΕ προς τη Nexans πρέπει να έχει καταβληθεί ως τη Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου, αλλά μέχρι σήμερα εκκρεμεί η απόφαση των ρυθμιστών για το έσοδο, προστέθηκε στη τροπολογία που ψηφίστηκε χθες στη Βουλή (https://energypress.gr/news/katatethike-i-tropologia-gia-geopolitiko-risko-toy-great-sea-interconnector), η πρόβλεψη για πληρωμή προς τους γάλλους, ποσού έως 26,8 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τη ρύθμιση «ο ΑΔΜΗΕ προβαίνει στις καταβολές που απαιτούνται για τη συνέχιση των εργασιών στο πλαίσιο των κατασκευαστικών συμβάσεων που έχει συνάψει (σ.σ. με τη γαλλική Nexans) έως του ποσού των 26,8 εκατ. ευρώ, παράλληλα με τη διαδικασία έκδοσης των αποφάσεων των ρυθμιστικών αρχών Ελλάδας και Κύπρου για τον καθορισμό του ρυθμιζόμενου εσόδου του έργου για το 2025 και βάσει του υφιστάμενου κατά τη θέση σε ισχύ του παρόντος ρυθμιστικού πλαισίου».
Ασάφεια για due diligence και μετοχική συμμετοχή
Σε μια δεύτερη με άλλα λόγια ανάγνωση του κειμένου προκύπτει ότι από τον οδικό χάρτη με τα αρκετά παραδοτέα, κάποια παραμένουν ακόμη ανοικτά, γεγονός που καθυστερεί την ενεργοποίηση της ίδιας της συμφωνίας, που είναι και το ζητούμενο.
Από εκεί και πέρα στο δεύτερο κεφάλαιο της συμφωνίας, αυτό για τη μετοχική συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας στο έργο, παρ’ ότι επαναλαμβάνεται η δέσμευση της Λευκωσίας για είσοδο στον Great Sea interconnector, μετά το τέλος του due diligence, όπως είχε πει ο Πρόεδρος Ν. Χριστοδουλίδης, δεν υπάρχει κάποια πρόβλεψη ως προς το χρόνο που αυτό θα διαρκέσει. Δεν αναφέρεται κάποιο χρονοδιάγραμμα, παρ' ότι η διαδικασία φαίνεται ότι έχει ξεκινήσει εδώ και μήνες. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η κυπριακή πλευρά απέκτησε πρόσβαση στο VDR του GSI από τον Ιανουάριο του 2024 και έκτοτε μπαίνει ελέυθερα στο data room για να ελέγξει τα στοιχεία.
Η μετοχική συμμετοχή της Λευκωσίας στο έργο ήταν το αντάλλαγμα που πήρε η ελληνική πλευρά από τη κυπριακή, προκειμένου να δεχτεί την αλλαγή της συμφωνίας για το γεωπολιτικό κίνδυνο και τον επιμερισμό του ισόποσα, 50%-50% μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου, έναντι του αρχικού 37% (Ελλάδα) και 63% (Κύπρος).
Σημαντικό ποσοστό και ρόλο θέλει η Meridiam
Αφήνοντας στην άκρη τα της συμφωνίας και πηγαίνοντας σε ένα άλλο κεφάλαιο που αφορά τις διεργασίες σε επίπεδο επενδυτών, φαίνεται ότι ισχυροποιείται το γαλλικό ενδιαφέρον. Σύμφωνα με πληροφορίες, με βάση επαφές που έγιναν τις τελευταίες μέρες με τη γαλλική Meridiam, η οποία διαθέτει ήδη μνημόνιο με τον ΑΔΜΗΕ, το ενδιαφέρον της έχει ενταθεί, μετά και τη διακρατική συμφωνια Αθηνών - Λευκωσίας. Οι επαφές λέγεται ότι δείχνουν πως οι Γάλλοι συζητούν να μπουν με ένα σημαντικό ποσοστό στο μετοχικό κεφάλαιο του Great Sea Interconnector, όσο και να έχουν ρόλο στην εταιρεία. Η Meridiam, είναι ο βασικός επενδυτής στο έργο NeuConnect, της πρώτης ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Βρετανίας και Γερμανίας που τελεί υπό κατασκευή.
Τις εξελίξεις γύρω από τον Great Sea Interconnector και φυσικά τη κατάσταση στην Μ.Ανατολή και ειδικά στη Γάζα, όπως και για την επικείμενη σύνοδο της MED9 της 11ης Οκτωβρίου, που θα διεξαχθεί στην Πάφο, συζήτησαν τη Τρίτη στη Νέα Υόρκη οι Κυρ. Μητσοτάκης, Εμ. Μακρόν και Ν. Χριστοδουλίδης.
Σχόλια υποστηρίζονται από CComment